lz_smallebanner2.jpg

za 17 nov 19:00 - 19:45

do 22 nov 20:00 - 21:00

za 24 nov - zo 25 nov

"Gelukkig, mijn zoon (of dochter) kan zwemmen.", verzucht menig ouder nadat hun kind is geslaagd voor het A-diploma. Ik kan mij daar wel wat bij voorstellen. Vaak hebben ouders er een wekelijks bezoek aan het zwembad opzitten van ruim een jaar.

Toch is niets minder waar. Na een A-diploma kan het kind een beetje zwemmen. Pas ná het behalen van het C-diploma kan je als ouder zeggen dat je kind echt kan zwemmen en kan je hem of haar met een gerust hart in het diepe zijn gang laten gang. De reeks diploma’s heet niet voor niets "het Zwem-ABC".

Het is net als met het ABC – of: het alfabet – het feit dat je de verschillende letters kent, wil nog niet zeggen dat je kan lezen…. En zo moet je het ook zien met de zwemdiploma’s. Net als waarschijnlijk heel veel ouders heb ik in mijn jonge jaren de diploma’s A en B gehaald. Daarna kon je verder met zwemvaardigheidsdiploma’s. De ‘deskundigen’ (helaas, mij is niets gevraagd) hebben een aantal jaren geleden echter gevonden dat de diploma’s aan deze tijd moesten worden aangepast. Dat betekent in hun ogen dat het allemaal wat speelser en sneller moet en dat er niet meer zo streng gekeken moet worden naar de uitvoering van de zwemslagen en of de kinderen wel echt veilig zelfstandig in het diepe water kunnen zwemmen. Gedeeltelijk kan ik daar in meegaan: zwemmen moet in ieder geval leuk zijn. De kinderen moeten met plezier terugkijken op hun zwemlessen om later ook nog met genoegen een duik in het water te nemen. Daar streven de instructeurs van DES dan ook naar. Maar soms staat dat op gespannen voet met de uitvoering van de zwemslagen, want DES is geen diplomafabriek, maar ook een zwemsportvereniging. En dan hoop je dat de kinderen op een gegeven moment doorstromen naar het wedstrijdzwemmen of waterpolo. Maar daarvoor moet je wel een goede zwemslag hebben.

Ons instructiekader is dan ook altijd op zoek naar een goede mix: plezier bij het zwemmen, maar ook een betere uitvoering van de zwemslagen dan feitelijk wordt voorgeschreven. Dat heeft tot gevolg dat de tijd tot het A-diploma voor ouders soms wel erg lang duurt. Zeker als een verstandige ouder beseft dat dit diploma niet genoeg is, maar dat het hele ABC gezwommen moet worden. Voor de eigen gemoedsrust als ouder is het dus een soort test van uw uithoudingsvermogen.

Toch kunt u de tijd die u moet wachten ook op een leukere manier doorbrengen dan alleen de krant te lezen of met een kopje koffie door de ramen te staren: wordt hulpouder! U kunt het kader (en ook de leerlingen – dus ook uw eigen kinderen) op verschillende manieren helpen: toezicht bij de kleedkamers tijdens het omkleden, de kinderen begeleiden naar het water, als extra paar ogen tijdens de zwemlessen rondlopen, kinderen tijdens de les begeleiden naar het toilet of – en dit is het aller-leukste – in het water helpen bij de zwemlessen. Vraag eens hoe u kunt helpen aan de coördinator in het zwembad of aan het tafeltje. Dan vliegt de tijd van de zwemlessen voorbij en vind u het jammer dat uw zoon of dochter het C-diploma heeft gehaald.

Wedden dat u dan vraagt of uw kind wil gaan wedstrijdzwemmen of waterpoloën?

Paul Krugers, Zwemonderwijzer bij DES (sinds 1972)

De Blinkerd

Overbosch