The Hague Swimming

Boegbeeld

Met trots wil het bestuur van de IJsselmeer Zwemmarathon Stavoren-Medemblik laten weten dat niemand minder dan Edith van Dijk is aangetrokken tot ambassadrice van de IJsselmeer Zwemmarathon. Edith van Dijk, zesvoudig wereldkampioene en woonachtig in de gemeente Medemblik, is Nederlands succesvolste open water zwemster en heeft zelf drie keer de 22 kilometer lange oversteek volbracht. In 2002 deed ze dat winnend in een tijd van 4:38 en in 2005 bij haar laatste overtocht als eerste vrouw in 5:18. Het bestuur ziet in Edith een boegbeeld om energie te geven aan de nieuwe fase, vanaf de 50ste marathon. Uit ervaring weet ze wat nodig is en tegelijkertijd kan ze een bijdrage leveren aan vernieuwingen in de organisatie.

Toekomst

Edith van Dijk is enthousiast over haar nieuwe rol. “Ik vind het erg leuk om ambassadrice te zijn, en hoop dat ik hierdoor meer mensen kan enthousiasmeren zodat de IJsselmeer Zwemmarathon ook de komende vijftig jaar succesvol is, en een opstap kan vormen voor de komende generaties marathonzwemmers.” Edith van Dijk kan zich haar eigen overtochten nog levendig voor de geest halen: “Wat ik me herinner van m’n eigen overtochten is vooral het samen met de andere zwemmers invetten bij de visafslag, daarna op de boot stappen en net buiten de haven het water inspringen. Het was de kunst om tijdens het zwemmen weinig naar de overkant te kijken, omdat die nauwelijks dichterbij lijkt te komen. Maar het beste stuk is natuurlijk als je de haven van Medemblik binnenzwemt: al die toeschouwers die applaudisseren voor jou, dat voelt geweldig!”

Startschot

Op 17 augustus zal Edith in Stavoren het startschot lossen om 9:00 uur. Om 12:00 uur zal ze het startschot lossen voor de Medemblik Harbour City Swim in de Oosterhaven. Tijdens de race is Edith aanwezig op de VIP boot voor het geven van tekst en uitleg aan aanwezigen.

Datum

Noteer alvast in uw agenda: 17 augustus. Dan zal de vijftigste marathon Stavoren-Medemblik worden gezwommen.