Tips & Tricks

Waterpolo is een teamsport waarbij veel uithoudingsvermogen en kracht nodig is, maar waar bij een goede zwemtechniek, inzicht en gooitechniek van belang is. Een team bestaat uit zeven spelers waarvan één keeper en maximaal zes wisselspelers.

Een wedstrijd is verdeeld in vier perioden. De tijdsduur van deze perioden varieert tussen de drie en acht minuten. Dit is afhankelijk van de leeftijd van de spelers en het niveau waarop je speelt. De wedstrijden staan onder leiding van een of twee scheidsrechters die aan de kant staan. De bal mag maar met een hand worden opgepakt. Waterpolo is een snelle sport waarbij de aanval maximaal 30 seconde duurt.

Speciaal voor jonge kinderen die met waterpolo beginnen, is er het Miniwaterpolo bedacht. Miniwaterpolo kan gespeeld worden vanaf 6 tot en met 11 jaar. Miniwaterpolo zijn toernooitjes die elke maand gespeeld worden ergens in Kring Den Haag. Na de Miniwaterpolo zullen kinderen doorvloeien naar teams die in competitieverband spelen.