Tips & Tricks

Om een wedstrijd goed te laten verlopen dienen er bepaalde regels in acht te worden genomen:

• Op tijd aanwezig zijn (minimaal 15 minuten vóór aanvang van het inzwemmen en melden bij de trainer/begeleider)
  • Indien een wedstrijd buiten de stad is, zal je over het algemeen zelf voor vervoer moeten zorgen.
  • Neem voldoende eten en drinken mee.
  • Neem 2 handdoeken mee.
  • Bij het zwembad niet op blote voeten lopen. Neem slippers mee of sportschoenen voor binnen.
  • Er wordt altijd ingezwommen (minimaal 20 minuten), waarbij er ook aandacht wordt besteed aan de keerpunten.
  • De aanwezige ploegleid(st)er geeft aan wanneer je naar de (voor)start kan gaan en welke slag, afstand en baan er gezwommen dient te worden.
  • Na een gezwommen race meld je je eerst bij de coach, daarna is er de mogelijkheid om even te douchen of (indien mogelijk) even uit te zwemmen in een daarvoor speciaal bestemd uitzwembad.
  • Terug bij het bad neem je je plaats bij de overige clubgenoten. Wanneer je zelf niet aan de start aanwezig hoeft te zijn of aan het zwemmen bent, moedig je de mede teamgenoten aan.
  • De ploeg presenteert zich als eenheid, met andere woorden, “samen uit, samen thuis”, tenzij er bijzondere redenen zijn om hier van af te wijken.
  • Bij aanvang van de wedstrijd in clubtenue (dus correct gekleed met T-shirt) op de bank.
  • Je bent altijd verplicht zelf je prijs op te halen.
  • Ook bij het ophalen van een prijs ga je gekleed in clubtenue.
  • Tijdens de wedstrijd(en) steunen de zwemmers(sters) elkaar op een actieve en positieve manier.
  • Iedereen blijft tijdens de wedstrijd bij de ploeg en in de zwemhal.
  • Bij de starts moet het stil zijn en er mag niet gelopen worden.

Om tijdens het zwemmen geen last te krijgen van je maag, raden wij zwemmers aan vanaf een uur voor de wedstrijd niet veel meer te eten. Tijdens de pauze tussen de zwemnummers mag slechts met mate iets gegeten worden, en dan zeker geen chips, frites, kroketten, ijs of iets dergelijks. Snoep kan tijdens de wedstrijd problemen opleveren. Wat het drinken betreft is het van belang dat de zwemmer wel drinkt maar geen koolzuurhoudende of vette (chocomel) dranken te gebruiken om kramp te voorkomen. Wij raden de zwemmers aan om sportdrank of water mee te nemen voor tijdens de wedstrijd. Geen AA drank wat dat is speciaal voor na de wedstrijd (After Activity). Een plakje brood met bv. jam geeft weer energie, maar ook een (stukje) banaan is zeer geschikt om tijdens de wedstrijd te eten.

Om optimale prestaties te kunnen leveren, is het van groot belang dat de zwemmer tussen de te zwemmen nummers niet te sterk afkoelt. Neem altijd je D.E.S. T-shirt, slippers en een extra handdoek mee. Bij wedstrijden is het dragen van clubkleding verplicht! Zeker zo belangrijk bij wedstrijden is natuurlijk het badpak/zwembroek. Vaak komen nieuwe leden met een bikini of surfshort. Dit is niet de bedoelingen en wij adviseren dan ook een (wedstrijd)badpak/zwembroek te dragen dat zodanig past dat de zwemster of zwemmer er geen hinder van ondervindt bij het duiken of het nemen van een keerpunt. Bij trainingen en wedstrijden dragen zwemmers een chloorbrilletje. Loshangend, halflang en lang haar vormt vaak een probleem. Het bijeen houden is echt nodig, gebruik hiervoor een badmuts.

De reglementen zijn te vinden op deze pagina.